onsdag 8 augusti 2012

Hon dansade en sommar

Den här sommaren har inneburit en hel del dans för mig. Den började med workshops i queersalsa under HBTQ-festivalen tillsammans med fantastiska Peter Csaszti från Queersalsa Stockholm. Egentligen var vi massa olika dansare som hade workshops i olika danser vilket kulminerade i en härlig dansfest på kvällen. Himla fint var det, och så sjukt skönt att dansa bland folk som faktiskt på riktigt inte bryr sig om vem som för eller följer. Förutom att alla ville att jag skulle föra då, vilket ju också är kul:).

Sommaren fortsatte med en intensivkurs i queersalsa på Kvinnofolkhögskolan. Drygt 20 fina deltagare var med och dansade i fyra dagar. Det var dejligt. Nervositet och lycka. Det var också väldigt roligt att inse att det där med att lära sig att både föra och följa hjälper utvecklingen och förståelsen av dansen. Vilket jag iofs alltid misstänkt:). När en vet vad ens partner ska göra är det lättare att lära sig att föra respektive följa denne. Alla lärde sig väldigt snabbt och jag fick hejda mig för att inte gå för fort fram i iver över hur bra alla var! När några av oss den tredje dagen gick ut och dansade "på lokal" var jag stolt, och beskyddande, som en förälder.

Nästa del av danssommaren tillbringades på Kuba. I Havanna närmare bestämt. Nu var det min tur att lära mig nytt. Två timmar danslektioner per dag i drygt 30 graders värme, med en danslärare som inte kräver mindre än blod, svett och tårar. Jag dansade för henne förra sommaren också och fick aldrig mer än ett "mejor" (bättre) som kommentar. I år hade jag jobbat upp mig till några "bien" (bra) och en och annan tumme upp. En får vara nöjd med det. Problemet är att jag måste träna så mycket på egen hand för att verkligen få in det hon lär mig, och jag har varken tid eller plats för det. Så om ni ser mig ute på dansställen i ett hörn dansandes med mig själv så är det antagligen det jag håller på med..

Sista delen: Frankrike. Åh Frankrike.. jag blev upp över öronen förälskad i det landet. Det var första gången jag var där och allt var som en dröm. Jag, L&L bilade från Barcelona till en dansfestival som hölls i en liten by utanför Toulouse. Allt var så franskt och gölligt som ni bara kan tänka er. Pittoresk miljö, charmerande människor och delikatesser i drivor. Och på själva festivalen var alla glada, sjöng och dansade på gatorna. Halleluja! 4 dagar och nätters dansande på kullersten (eller det kanske var asfalt) tar dock på kroppen och efteråt hade jag ont i benhinnorna i en vecka. Men det var det värt!

Så, den här sommaren har det inte gått många dagar utan dans och nu är jag helt och hållet kropp och inte alls hjärna. Vilket märktes idag, första jobbdagen. Ägnade istället mötestiden åt att planera höstens dansande och det ser lovande ut :)

Agua!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar